جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آشنایی با برش قوس پلاسما و ویژگی‌های آن

برش قوس پلاسما یک راه بسیار ساده برای انجام سریع، دقیق و بدون سر و صدا زیاد برش است. دستگاه‌های برش پلاسما ماشین های نسبتا ساده ای هستند و کنترل قوس پلاسما بسیار ساده‌تر از قوس جوشکاری است. از این رو برش پلاسما یکی از محبوب‌ترین روش‌ها در بین روش‌های برش فلزات به شمار می‌رود. در این مقاله قصد داریم شما را با  ویژگی‌های برش پلاسما آشنا کنیم. با ما در ادامه همراه باشید.

پلاسما چیست و فرآیند برش قوس پلاسما چگونه کار می کند؟

برای آشنایی با برش قوس پلاسما شاید بهتر باشد ابتدا پلاسما را به صورت کامل بشناسید. پلاسما حالت چهارم ماده است، اما باید آن را مطابق با هدف آن در هنگام کار با برش های پلاسما تعریف کنیم. از این نظر، پلاسما یک گاز گرم شده با الکتریسیته است که با گرم کردن هوا تا دمای شدید ایجاد می‌شود و آن را رسانای الکتریکی می‌کند یا به عبارت دیگر تبدیل به گاز یونیزه می‌شود. این هوا/گاز یونیزه شده تحت فشار به یک قوس برش پلاسما تبدیل می شود که از آن برای برش  آسان فلزات استفاده می‌کنند. داخل مشعل پلاسما یک الکترود وجود دارد و برق را از دستگاه دریافت می کند. گاز یا هوای فشرده نیز از طریق مشعل پلاسما تامین می شود و به این صورت قوس گاز پلاسما ایجاد می شود.

در آن نقطه، گاز فشرده شروع به هدایت الکتریسیته می کند و به پلاسمایی تبدیل می شود که تحت فشار زیاد از سوراخ کوچک انتهای نازل می ترکد. این هوای رسانای الکتریکی یک قوس پلاسما است که به لطف دمای فوق‌العاده بالایی که دارد در آن نقطه کوچکی که پلاسما با قطعه فلزی تماس می‌گیرد متمرکز شده است.

بیشتر بخوانید: 4 گازهای برتر برش پلاسما

چه چیزی را می توانید با فرآیند برش پلاسما برش دهید؟

حال که با نحوه ایجاد برش قوس پلاسما آشنا شدید شاید بد نباشد بدانید چه فلزهایی را می‌توان با پلاسما برش داد. برای پاسخ به این سوال باید بگوییم هر فلز رسانایی را می‌توان با استفاده از پلاسما برش داد. فولاد کربنی ملایم، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم، مس یا هر فلز رسانای دیگر. تا زمانی که الکتریسیته را هدایت کند، می توانید آن را با پلاسما برش بزنید. این مورد باعث شده است که برش پلاسما روش بسیار محبوبی برای انجام برش فلزات به‌شمار برود. همچنین باید بدانید که پلاسما خیلی راحت فلزات رسانا را برش می‌زند و سرعت بسیار بالایی در برش این فلزات دارد.

دستگاه برش قوس پلاسما

عملکرد برش قوس پلاسما در برابر اکسی سوخت چگونه است؟

در ابتدا باید بدانید که فرآیند برش با سوخت اکسی تنها می تواند فولاد و فلزات آهنی را که از فرآیند اکسید شدن پشتیبانی می کنند، برش دهد. این به این دلیل است که این روش با سوختن یا اکسیداسیون فلزات باعث ایجاد برش می‌شود. این به این معنی است که شما نمی توانید آلومینیوم و فولاد ضد زنگ را با روش اکسی سوخت برش دهید. یادگیری برش قوس پلاسما بسیار ساده‌تر است و شما به مخازن گاز اکسی استیلن که خطر آتش سوزی دارند و نیاز به فضای ذخیره سازی خاصی دارند، نیاز ندارید.

بیشتر بخوانید: 4 نکته برای افزایش کیفیت جوشکاری آلومینیوم

برش پلاسما به فشار هوا نیاز دارد، بنابراین به یک کمپرسور هوا نیاز خواهید داشت. اما برخلاف بطری های سوخت گاز، نیازی نیست که ذخایر هوا را دوباره پر کنید. هوا به معنای واقعی کلمه در همه جا هست و رایگان است. اگرچه کمپرسور رایگان نیست، مخازن گاز نیز رایگان نیستند و جابجایی آنها بسیار دشوارتر است. هنگام برش فلز با قوس پلاسما، برخلاف برش اکسی سوخت، نیازی به گرم کردن آن ندارید. برش اکسی تنها در صورتی انتخاب بهتری است که فلزات بسیار ضخیم را برش می دهید یا در مکانی کار می کنید که برق در دسترس نباشد.

امیداوریم که از این مقاله لذت برده باشید و اطلاعات خوبی درباره برش پلاسما به دست آورده باشید. فراموش نکنید که ما را از نظرات ارزشمند خود آگاه کنید. از اینکه با ما همراه هستید از شما سپاسگزاریم.

آخرین مطالب

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *